Als je de marketing boeken erbij pakt kom je verbazingwekkend genoeg nog steeds de 4 p’s van de marketing tegen. Deze P’s; Product, Prijs, Promotie en Plaats zijn de basis voor een productgerichte aanpak en zijn al meer dan 50 jaar oud. Ze kunnen inmiddels met een beetje creativiteit wel worden uitgebreid naar 10 P’s en 4 C’s. We spreken tegenwoordig dan ook van marketing 2.0 of zelfs 3.0. Het is niet meer het product wat leading is of zou moeten zijn maar het is de klant en zijn vraag. Vroeger werd er een aanbod gecreëerd dat men kon kopen of niet. Op basis van het aanbod ontstond de vraag. Deze vraag heeft zich tot op de dag van vandaag zo ver door ontwikkelt dat bedrijven deze vraag om moeten zetten naar een passend aanbod.
De beste manier om marketing 2.0 uit te leggen is door de 4 P’s om te zetten naar 4 C’s. Dit lijkt een flauwe woordgrap, maar er zit veel meer achter. Wie zich bijvoorbeeld realiseert dat de prijs die een klant betaalt, maar een onderdeel is van de totale kosten (betaalde bedrag, maar ook moeite, inspanning, en emotionele kosten), begrijpt dat de traditionele prijsinstrumenten tekort schieten. De C’s bieden een veel breder en completer zicht op de instrumenten die de marketeer ter beschikking staan.
Figuur 1: van P’s naar C’s |
Product Price Place Promotion |
→ Customer’s needs → Costs → Convenience → Communication |
Elders op deze site staat een uitgebreid artikel over de 4 C’s geschreven door John Koster, Proffesor in de marketing aan Nyenrode Business University. Zijn ideeën sluiten naadloos aan op de dienstverlening van WM2O en de Blauwe Bril. Ik had het niet beter kunnen schrijven, dus doe dat ook niet.