Lead generation is een term die meer en meer wordt gebruikt alsof het een nieuwe term is. Maar lead generation is feitelijk zo oud als de weg naar rome. Het is vrij vertaald: “aanleiding creëren” of “verkoopkans generatie”. Dit mag wat mij betreft ook “acquisitie” heten. Deze opmerking zal sommigen bedenkelijk laten kijken, maar ik zal in deze blog toelichten waarom ik vind dat dit zo is.
Wat zijn lead generators
Lead generators zijn bezig om mensen met enige vorm van behoefte te identificeren, en hen vervolgens aan te leveren bij bedrijven zodat er contact tot stand gebracht kan worden. Online lead generators richten zich er op om mensen die online een zoekopdracht hebben ingevuld in de zoekmachines, naar een website te leiden. Met als doel om ze vervolgens daar te verleiden om contact op te nemen. Offline kan dit ook. Door een tele-marketingbureau in te schakelen, mailingen te versturen naar doelgroepen of advertenties te plaatsen in vakbladen gericht op specifieke doelgroepen, hoop je interesse te wekken en leads te genereren. Een andere mogelijkheid is door bijvoorbeeld op beurzen te staan. Op beurzen komen doelgroepen en geïnteresseerden in een zelfde vakgebied bij elkaar. Een stand op de beurs met beursbemanning die mensen aanspreken en ontvangen is dus feitelijk ook een lead generator.
Online lead generation
De lead generation van tegenwoordig lijkt veelal gericht op online. De ene lead generator betaal je op uur basis met daar boven op het geld dat je betaalt aan Google voor het genereren van verkeer. De andere betaal je een veel hoger bedrag als er bijvoorbeeld een aanvraag wordt gedaan via een landingspagina op een website, dit zijn over het algemeen warmere leads. Affiliate marketing is hiervan een voorbeeld. Hier wordt door affiliates (partners) verkeer gegenereerd, van potentiële geïnteresseerden, naar een website en er wordt pas bij aankoop een percentage afgerekend. Meestal zo rond de 8 en 10% van het totaal.
In de basis doen vertegenwoordigers, verkopers of accountmanager al tijden lang niks anders dan lead generation. Al dan niet freelance, dit zijn ook lead generators.
Lead generation software
Er is ook lead generation software die het mogelijk maakt om leads te genereren. Deze tools stellen je bijvoorbeeld in staat om sneller met website bezoekers te communiceren (Chatboxen zoals Zopim of LiveChat bijvoorbeeld), website bezoekers te verleiden om zich in te schrijven voor nieuwsbrieven (Pop-up met mailchimp formulier) of software die bedrijven herkend op je website zodat je zelf het initiatief kunt nemen om contact op te nemen met potentiële klanten (SalesFeed).
Voordat je lukraak tools gaat inzetten is het verstandig om je eerst even voor te laten lichten door een online marketing specialist. Wij kunnen je hier natuurlijk ook mee van dienst zijn.
Wil je meer weten over lead generation? Neem dan even contact op, schrijf je in voor de nieuwsbrief of volg ons op LinkedIn. Ik schrijf vaker over dit onderwerp.