Voor ondernemers en directeuren die hun b2b (business to business) website beschouwen als een online visitekaartje of folder, vergt het wat creatief denkvermogen om deze stelling te onderschrijven. Als je deze stelling volledig implementeert in je bedrijfsvoering en marketingstrategie, ga je merken dat dit zijn vruchten zal afwerpen. Ik zal dat in deze blog proberen toe te lichten.
De b2b website als referentie
Het zal per branche nog wat verschillen, maar steeds meer zal een aankoopproces online beginnen met de oriëntatie. Mensen/bedrijven willen graag zaken doen met specialisten, met mensen die meedenken, een bewezen track-record hebben en die open en eerlijk zaken doen. Op je website moet je deze behoefte bevestigen, door overtuigende content en bijvoorbeeld referentieprojecten te plaatsen. Sociale Media ondersteunen de werkzaamheden en referenties in steeds grotere mate. Overigens in een B2B omgeving nog op relatief kleine schaal.
Als je veel klanten haalt uit je netwerk of via koude acquisitie, dan heeft de b2b website vaak een bevestigende en informerende functie. Het verhaal dat jij, een medewerker of wellicht een telemarketingbureau telefonisch heeft afgestoken, wordt bij interesse, geverifieerd op de website. Dat geldt ook bij netwerkgesprekken. Er moet vertrouwen worden gewonnen dat jouw bedrijf dé partner is om zaken mee te doen. Zorg er dus voor dat je op een website informatie biedt die aansluit bij het verhaal, maar ook bij de verschillende doelgroepen. De oplossingen, voordelen, specificaties, referentie projecten etc. mogen dus niet ontbreken.
Uw b2b website de spin in het web
Als je de b2b website als spin in het web in je marketingstrategie inzet, dan gaat alle focus uit naar het creëren van waardevol verkeer. Dit verkeer wil je op je website begeleiden, voeden met informatie en informeren, met als doel om ze zichzelf kenbaar te laten maken. Je wilt dat ze een actie uitvoeren, hun naam en e-mailadres achterlaten. Dat is wat je wilt, want daardoor kan je in contact komen. Mooiste zou natuurlijk zijn dat ze direct een offerte aanvragen, maar in de dagelijkse B2B praktijk zal dit niet zo snel gebeuren. Slechts 2 tot 4% neemt contact op. Gelukkig staan de ontwikkelingen niet stil. Salesfeed bijvoorbeeld stelt je in staat om de betrokkenheid van je doelgroep op je website te vergroten. Je kan specifieke doelgroepen zelfs al content op maat voorschotelen, responsive content noemen we dat. En tevens herkent het systeem bedrijven op basis van ip tracking, en levert hierbij alle beschikbare KvK gegevens. Een bedrijf hoeft zo geen gegevens achter te laten want je weet al welke bedrijf het is. Vaak kan je ook aan het vertoonde bezoekgedrag de functionaris en interesse gebieden al wel bepalen. Dit maakt het cirkeltje rond van alle sales- en marketingactiviteiten. Die leiden nu tot werkelijke leads. Je activiteiten leiden mensen naar de website, je herkent ze en volgt ze op. Cirkeltje rond!
Genereer goede kwaliteit b2b website verkeer
Hoe zorg je ervoor dat doelgroepen hun weg weten te vinden naar je b2b website. Daar zijn natuurlijk de wereld aan mogelijkheden voor en die zijn zeker niet alleen online te vinden. Feitelijk leiden alle activiteiten die je doet, van netwerken of direct mailingen tot telemarketing, internet marketing en sociale media direct, tot website verkeer. Nu alleen nog onderscheid maken tussen bedrijven met een latente behoefte, algemene en werkelijke interesse, en je bent klaar om website leads om te zetten in prospects.
Klik hier voor meer informatie over SalesFeed
Leuke blog? Dan zou ik het erg waarderen als je deze wilt delen via twitter, Google of LinkedIn.
Mis geen artikel meer over b2b internet marketing. Meldt je nu aan voor de nieuwsbrief.