De titel van deze blog zegt het al, stel dat wij onze klanten/doelgroep zouden kennen? En stel dat we precies wisten wat zij nou echt zouden willen? En stel dat wij precies zouden weten hoe onze doelroep het allerliefst benaderd zouden willen worden en wanneer? Wat zou dit dan betekenen voor onze marketing en reclame activiteiten en budgetten? Als marketisatie-supporter spreek ik schrikbarend vaak bedrijven die worstelen met de vraag “wie is je doelgroep?” Vaak begint het antwoord met “bedrijven die behoefte hebben aan…” of “mensen die graag …”, het vervolg is niet veel bemoedigender. Men weet het niet. Het zijn vaak niet of moeilijk te definiëren groepen die je dus ook niet kunt bereiken met een gerichte, laat staan relevante, boodschap.In deze gevallen zit je dus feitelijk met een hengel en wat brood aan de kant van het water niet wetend wat er zich onder water afspeelt.

is dit uw doelgroep?Zit er wel vis? Hoe groot? En is brood wel het juiste aas? En kan de lijn de vis wel aan als hij bijt? Alleen zeggen dat je vis wilt vangen is toch eerder vrije tijdsbesteding en getuigd toch niet van professionaliteit?

Laten we er eens van uit gaan dat we precies wisten welke vissen er in dat water leven, hoeveel het er zijn, hoe groot ze zijn, hoe sterk en wat ze graag eten. Dat zou toch veel effectiever zijn? We kunnen ons voorbereiden met het perfecte aas, de dobber precies op de juiste plaats gooien, de lijn en de hengel sterk genoeg maken, het net klaar leggen, ga zo maar door. Vergelijk in dit voorbeeld de sportvisser met de marketeer, ondernemer of directie. De sportvisser weet het, waarom weten die anderen dan niet? Gebrek aan focus in combinatie met een verouderde visie op marketing is hiervan de oorzaak. Vroeger was marketing nog strategisch en was de marketingmanager nog directielid. Bij hoeveel bedrijven is dit nog zo? Marketing is in veel gevallen gedegradeerd tot afdeling marktcommunicatie die te weinig budget heeft om onderzoek uit te voeren om echt in kaart te brengen waarom, hoe en wat er eigenlijk gecommuniceerd moet worden. Maar hierover kan ik nog wel even doorpraten. Een nieuwe blog hierover is in de maak.