financiële crisisWaar ondernemers vroeger elkaar naar de troon staken en vooral nooit lieten blijken dat ze klanten verloren, te maken hadden met omzetverlies of reorganisaties, lijkt het erop dat de hedendaagse ondernemer sympathisanten en gelijkgestemden zoekt die het verhaal van omzetverlies en algehele malaise herkennen. Het is nog wat onwennig maar als één schaap over de dam is volgen de crisis verhalen zich in rap tempo op. Het lijkt wel of het zwaard van Damocles over heel ondernemersland hangt. Praten we onszelf de crisis niet een beetje aan? Ik denk deels van wel.

Ik merkte het laatst aan mezelf. Als startende ondernemer is het netwerken tot je erbij neervalt en de resultaten vallen nog wat tegen. Ik geef de crisis de schuld. “Ondernemers houden de hand op de knip, terwijl het juist nu de tijd is om je te onderscheiden van de concurrent…”, ik ben verbaasd dat men dit niet ziet. Ik zou het druk moeten hebben als marketingbureau. Ik krijg bijval van de ondernemers om me heen. Tijdens mijn verhaal zoek ik naar redenen die mijn tegenvallende resultaten veroorzaken? De reden blijk ik zelf.

man in the mirror

Zelfreflectie en acceptatie helpen me de spiraal omhoog op te pakken. Op de markt verkoop je tenslotte ook niks als je op je krukje blijft zitten. Je bent er wel met je standje, maar toch ook weer niet. Je moet je laten horen, je verkopen. Presenteer jezelf niet alleen maar laat zien waarom klanten bij jou moeten zijn, welk probleem je oplost.

Acquisitie hoort erbij. Het is niet leuk vanwege de kans op afwijzing. Maar als je weet welk probleem je oplost dan is afwijzing niet erg. Van die mensen die je afwijzen weet je één ding. Ze herkennen kennelijk het probleem niet of willen niet geholpen worden. Je bent dus op zoek naar mensen die het probleem herkennen en die geholpen willen worden. Dat is een andere insteek en maakt het leuk. Succes met de zoektocht!

Als extraatje. Ik werk momenteel met een tool die het acquisitie gedeelte erg leuk maakt. Het levert me voorkennis op. Het heet Sales-feed. Sales-feed geeft aan welke bedrijven mijn website hebben bezocht en in welke onderwerpen ze interesse hebben getoond. Mijn website is niet langer een cv of presentatie tool maar gaat me nu geld opleveren. Lees meer..>