Als je Google Adwords uitbesteden wilt, dan is het goed om even wat zaken op een rij te hebben. Waar moet je op letten bij de keuze van een bureau, hoe hou je grip op je Adwords budget en hoe ga je resultaat meten. Het is belangrijk om je goed voor te bereiden voordat je Google Adwords uitbesteden gaat. Er zijn nogal wat bureaus die claimen dit te kunnen maar vergis je niet.

Google Adwords uitbesteden doen of niet?

Google Adwords uitbesteden hoeft niet gevaarlijk te zijn, maar weet wel welke vragen je moet stellen. Vaar niet blind op de kennis van een bureau. Het spreekwoord “In het land der blinden, is één-oog koning” is behoorlijk van toepassing als het gaat om online marketing bureaus. En dat zeg ik, als eigenaar van een (online) marketing bureau, niet voor niks. Door deze blog hoop ik je wat richtlijnen te geven waar je op moet letten bij het selecteren van een bureau en welke vragen je kan stellen.

De meeste bureau’s beheersen de Google tools erg goed. Ze hebben meestal een Google Certified Partner certificaat of zijn Google Adwords certified engineer. Maar wat zegt dit eigenlijk? Het zegt feitelijk alleen dat ze de stof beheersen. Maar maakt dat ze ook geschikt om uw Google Adwords budget te beheren?

Een goed bureau doet in ieder geval een zoekwoorden onderzoek en laat zien op welke woorden verkeer is, wat de concurrentie is en welk budget nodig is om goede kwaliteit verkeer naar je website te krijgen. Echter de meeste bureaus laten jou de woorden aanleveren die van belang zijn, maar denken hierin niet of nauwelijks mee. Als dit het geval is, bedenk je dan of ze alles zullen kunnen doen om jouw advertenties beter te laten renderen. Als je Google Adwords uitbesteden wilt, stel dan de vraag: “Welke woorden gaan mij het meeste rendement opleveren?” Laat ze hier maar eens over nadenken en jou een voorstel doen. Op basis hiervan kan je wel inschatten of ze jouw wereld snappen en of ze zich hebben ingeleefd in je doelgroep. Een goed bureau geeft ook woorden of woordcombinaties waar weinig zoekverkeer op is. Het hoeft namelijk helemaal niet zo te zijn dat je enkel woorden moet kiezen waar veel verkeer op zit. Ook woord combinaties waar maar een laag zoekvolume op zit kunnen bijzonder interessant zijn. De kwaliteit is vaak hoger en je betaalt minder.

Google Adwords uitbesteden en kennis van mogelijkheden

Er zijn diverse mogelijkheden met Google Adwords. Denk aan concurrentie campagnes, display advertenties en Google re-marketing. Een bureau moet je kunnen vertellen welke mogelijkheden er zijn en welke afwegingen hierbij gemaakt moeten worden. Altijd goed om te kijken wat het niveau is van een online marketing bureau als je vraagt naar de mogelijkheden.

Google Adwords uitbesteden en Conversie optimalisatie

Bij de selectie van een bureau vind ik het belangrijk om er op te letten of ze naar de kwaliteit van je website gaan kijken. Doen ze dit niet, hoor dan hun verhaal aan en ga door naar een ander. Een bureau dat zich enkel bezig houdt om verkeer te genereren, denkt niet na over je budget en resultaat kort om ROI (Return on Investment). Het is aan jou of de website wordt verbetert of aangepast, maar een bureau moet je tenminste wijzen op eventuele verbeter mogelijkheden. Conversie optimalisatie is een proces dat zich afspeelt op de website. Het heeft te maken met het optimaliseren van de website met als doel de conversie te verbeteren. Conversie kan zijn inschrijven voor een nieuwsbrief, een document downloaden, een video bekijken of contact opnemen. De kwaliteit van de navigatie, de overtuiging van de teksten tot aan de kleur van de knop kunnen invloed hebben op de conversie.

Google Adwords uitbesteden en maandelijkse kosten

Als u Google Adwords uitbesteden wilt, heeft u te maken met maandelijkse kosten voor het monitoren, onderhouden en verbeteren van campagnes. Laat een bureau u goed vertellen wat ze doen en op welke manier er gecommuniceerd wordt over eventuele aanpassingen. Een goed bureau richt ook Google Analytics in zodat de kwaliteit van de campagnes en resultaten goed gemeten kunnen worden. Let op: de kosten komen boven op het Google Adwords campagne budget.

Als je weinig af weet van adverteren op Google, budget wilt vrijmaken voor Adwords en Google Adwords uitbesteden wilt, dan hoop ik je een stukje op weg geholpen te hebben om een goede bureauselectie te maken. Ik zou niet commercieel zijn als ik niet zou zeggen dat wij je hiermee ook verder kunnen helpen. Een perfecte mogelijkheid om te converteren op dit bericht zou zijn dit te delen via Sociale Media hieronder, ons te volgen op LinkedIn of om contact met ons op te nemen voor een kennismakingsgesprek.