“Marketing is gedegradeerd” is wellicht een te zwart-witte stelling maar wel één om over na te denken. Zoals ik in mijn andere blog “stel dat wij onze klanten zouden kennen”. schreef, merk ik dat het vak marketing vaak niet echt begrepen wordt. Het zijn verkoopkosten, advertenties, folders of een website. Ja, dit zijn verkoopkosten inderdaad. Middelen die nodig zijn om de verkopers te ondersteunen. Dat je hier op gaat besparen is soms niet anders. Doe dat ook vooral. Je kan de euro’s maar 1 keer uitgeven nietwaar?

Marketing heeft helaas in veel bedrijven geen invloed meer op de eens zo mooi geformuleerde P’s, het Product, de Processen, de Personen of zelfs de Prijs. De enige p’s waar marketing zich nog mee mag bemoeien is de P van promotie en soms die van Plaats, als in waar iets verkocht wordt. Marketing is dus veelal ondersteunend aan verkoop en steeds minder leidend, ze houdt zich vaak enkel nog bezig met (eenzijdige) communicatie.

Realiseer dus dat je bespaart op communicatie niet op marketing. Marketing is het afstemmen van producten op wensen en behoeften van de klant. Als je hierop gaat besparen wat blijft er dan eigenlijk over? Om goed te kunnen blijven afstemmen moet je continue op de hoogte blijven van deze wensen en behoeften. Je moet je klanten en je doelgroep kennen, aankoopmotieven doorzien en hierop inhaken. Je moet blijven luisteren naar je klant om zijn verandering te kunnen volgen. “Zijn verandering” zeg ik, omdat de afgelopen jaren veel is veranderd. Veel bedrijven hebben zich alleen maar bezig gehouden met hun product en hebben niet of nauwelijks geluisterd. Terwijl dit doormiddel van Sociale Media zo makkelijk is geworden.

Laten we marketing weer strategisch maken. Een leidende rol geven in bedrijven en zo de klant weer eens centraal stellen. Een ieder die dit in een b2b omgeving claimt te doen, moet maar eens goed kijken of dat werkelijk zo is.

 

Vind je onze blogs leuk om te lezen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief:

Klik hier om in te schrijven voor de nieuwsbrief >