Social media: Vechten of vluchtenDe wereld verandert snel en we zijn de afgelopen jaren op een punt gekomen waar de technologische veranderingen sneller gaan dan de meeste mensen kunnen bijbenen. Ons traditionele leven staat op de kop, ons virtuele leven ontwaakt bij een in rap tempo groeiend aantal mensen. We delen online en in real life hebben we elkaar weinig meer te vertellen, alles is al bekend door onze cyber leventjes. Ik herken dit wel een beetje. Hoewel velen online hun innigste geheimen delen zijn er ook velen die online nog wat introvert zijn en huiverig zijn om te delen, het wantrouwen tegen de “gevaren” online kunnen ze maar moeilijk van zich afschudden. Dan zijn er natuurlijk ook nog die mensen die nog steeds beweren dat online sociaal doen een ‘hype’ is en zullen de hakken demonstratief in het zand parkeren. Hoe zou dit toch komen?

Ik leg een linkje naar een stukje biologie (bron wikipedia):
Ons reptielenbrein, ook bekend als de hersenstam, vormt het primitiefste hersengebied. Het is verantwoordelijk voor de vecht-of-vlucht respons en voor vele fundamentele biologische functies. Het limbische systeem of zoogdierbrein vormt het sociale brein en werkt als scheidingsvlak met de wereld. Het helpt ons om problemen op te lossen, relaties te onderhouden en onze plaats in de maatschappij in te nemen. Het limbische systeem bestuurt ook alle klieren in het lichaam en bewaakt daarom evenwicht en gezondheid. De neocortex vormt het hogere brein en wordt beschouwd als de controleur van onze hogere vermogens, zoals logica, nadenken en ons gevoel voor het spirituele. Men gelooft dat dit deel van het brein ons onderscheidt van andere zoogdieren. ;
Terug naar het onderwerp…
Wat als de eerder geschetste veranderingen voor veel mensen een onbewuste bedreiging is, en ons reptielenbrein even de boventoon voert? Degene die kunnen vechten, passen zich en maken gebruik van de middelen. Zij die de hakken in het zand zetten en vluchten, zijn even gered. En die bevriezen zien om zich heen wat er gebeurd, maar slaan dicht en weten niet goed wat ze er mee aan moeten.

Ik probeer vluchtende en bevroren bedrijven te overtuigen dat het online, op de sociale media, best erg gezellig is en bovendien erg lucratief. Er worden leuke dingen besproken, ervaringen gedeelt die je kunnen behoeden voor het maken van een verkeerde keuze of juist helpen bij het maken van een hele goeie! Je kunt er wat kunt leren, interessante mensen ontmoeten, vragen stellen en beantwoorden, mensen helpen en lachen om leuke video’s. Je kan ook gewoon praten over ditjes en datjes of juist over serieuze onderwerpen of luisteren naar wat jou doelgroep zegt en denkt. Je kan jezelf presenteren aan deze doelgroep. Je kunt klanten stimuleren om hun mening over jou te delen en anderen hiermee te informeren. Mits je oprecht en eerlijk handelt zijn dit toch kansen? Kortom mensen, ontdooi, doe mee, deel en geef. Ontvangen komt vanzelf.