Social-Media-ontleed-11965637_s_thumb.jpgOm tot de kern te komen en echt te begrijpen wat ‘sociale media’ is, leek het me leuk om deze twee woorden eens te ontleden. Te beginnen bij de laatste.

Media

Wie zoekt naar de betekenis van het woord ‘Media’ vindt dat Media het meervoud is van medium. Een medium is een hulpmiddel dat wordt gebruikt om met grote delen van de bevolking in contact te treden. Ze worden ook wel massamedia genoemd. Radio, TV, dag- en weekbladen vallen er onder. Media, als het als enkelvoud wordt bedoeld, is ook Pers.

Pers is een overkoepelende benaming voor bijna alle vormen van journalistieke media, gericht op het berichten over recente gebeurtenissen aan het publiek. Hieronder vallen onder andere:

  • Kranten
  • Tijdschriften
  • Journaals (op zowel radio als televisie)
  • Nieuwswebsites
  • en tegenwoordig ook twitter, blogs en forums

De naam is afgeleid van de drukpers, die wordt gebruikt bij het drukken van kranten. De Pers behoort tot de massamedia. Onthoud even dat een andere betekenis van ‘pers’, die eigenlijk ook wel past in bovenstaande omschrijving, wordt  omschreven als een instrument waarmee ‘druk’ uitgeoefend kan worden. ‘Druk’ kan je omschrijven als pressie, tensie, belasting, spanning, aandrang, aandringen, drang, onrustig, lawaaierig en rumoerig.

Sociaal


Volgens Van Dale betekent ‘sociaal’ onder andere dat men geneigd is om te leven in groepen. Dit is direct de reden waarom de sociale media websites zoveel bezoekers trekken. Wij zijn meestal op zoek naar gelijkwaardige personen die dezelfde normen en waarden hebben als wijzelf, onze ‘peers’. In een sociale omgeving met onze ‘peers’ vindt veel interactie plaats. Wij vertrouwen ‘peers’ eerder dan anderen omdat zij ‘net als ons’ zijn. We hechten dus veel meer waarde aan de mening van deze peers dan die van bedrijven of merken.

 

De combinatie Sociaal en Media


Maslow-9391595_s_thumb.jpgSociale media samen vormt een verzamelnaam voor alle online toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen. Dit kan in de vorm van tekst, beeld of geluid. Omdat delen sociaal wordt gevonden staat sociale media dus voor media die je laten socialiseren met de omgeving waarin je je bevindt. Bij sociale media draait het vooral om de rol van de website-bezoeker. Hij verzorgt de content (inhoud) namelijk vooral zelf.

Het is grappig en bovendien erg interessant om te zien hoe het ontstaan van de sociale media verband houdt met de 5 sociale basisbehoeften, omschreven in de piramide van marketeer en socioloog Maslow. Marketeers zijn altijd druk met het voldoen aan deze basisbehoeften. Sociale media geven de consument de mogelijkheid eenvoudiger te voldoen aan behoeften zoals sociaal gedrag, erkenning en zelfontplooiing en bedrijven kunnen daar gebruik van maken. Voor het eerst in de geschiedenis is het mogelijk een dialoog aan te gaan met grote groepen consumenten, zonder dat dit grote budgetten vereist. Door goed om te gaan met sociale media worden bedrijven en merken deel van het ‘netwerk’ en van de ‘peers’ waardoor ze sneller en beter vertrouwd worden. Social media marketing speelt dan ook een steeds belangrijkere rol in de relatiemarketing van bedrijven en binnen Public Relations.